مقاوم سازي ساختمان مقاوم سازي ساختمان .

مقاوم سازي ساختمان

آشنايي و راهكار هاي مقاوم سازي سقف وافل

مقاوم سازي سقف وافل براي صاحبان مكان ها و مجتمع هايي كه از اين نوع از سقف استفاده مي كنند حائز اهميت است. براي بررسي مقاوم سازي اين نوع سازه، بهتر است ابتدا به ماهيت آن پرداخته و سپس به پيشنهادات و توصيه هاي ممكن براي مقاوم سازي آن توجه كنيم.

اولين سوالي كه پيش مي آيد اين است كه اصلا سقف وافل چيست؟

اسم وافل حتما به گوش شما آشناست نوعي از نان هاي پنكيكي صبحانه و بستني كه بصورت مشبك هاي منظم بوده و طرح هاي جالبي دارند. در بحث سازه ها نيز سقف هايي با شباهت هايي به اين طرح ها با بتن ساخته مي شوند و براي سقف مكان هاي مختلف اجرا مي شوند.

بطور معمول اين نوع از سقف ها كه يك تخته شبكه با اضلاع منظم شناخته مي شوند، در ورودي هتل ها، مراكز خريد، رستوران ها و مكانهايي كه از نور مصنوعي و البته مناسب استفاده مي شوند، بكار مي رود. مقاوم سازي سقف وافل از همين رو بسيار مهم است.

اين نوع از سازه هاي بتني، مقاومت بالاتري نسبت به كف هاي تخت دارند و سبك تر نيز هستند هرچند براي هر دو موضع قابل استفاده مي باشند. همچنين در مواردي كه محدوديتي در عمق ستون ها وجود داشته باشد براي نمايان شدن ارتفاع اصلي استفاده مي شوند.

مقاوم سازي سقف وافل مبحثي پيرامون تقويت عمر و كيفيت و توانايي تحمل بار همين نوع از سازه هاست كه معمولا بعلت اجرا در مكان هاي عمومي، اهميت آن بيشتر مورد توجه قرار مي گيرد.

 

ساخت و ساز تخته وافل به طور كلي براي مناطق مسطح مناسب است. ميزان بتن استفاده شده در دال وافل در مقايسه با انواع ديگر كمتر است. لايه هاي وافل از مقاومت جمع شدگي خوبي برخوردار هستند. دال وافل يك جز ساختاري است كه از بالا توخالي و در پايين ساختاري شبكه مانند دارد. از تخته وافل مي توان براي كف سازي و سقف استفاده كرد.

يك دال تخت براي مدت زمان طولاني ساخته نمي شود و ممكن است ترك ايجاد شود اما با رعايت پروتكل هاي مقاوم سازي سقف وافل، دال وافل نوع خاصي از دال است كه عمدتا براي مدت طولاني ساخته مي شود و در برابر ترك خوردگي و افتادگي مقاوم است.

دال سقف هاي وافل بر اساس شكل دال (ورق هاي PVC) به انواع زير طبقه بندي مي شود:

مثلثي – ساختار غلاف
مربع – ساختار غلاف
اهميت و فوايد و مضررات استفاده از سقف هاي وافل چيست؟
همانند ديگر سازه ها، سقف وافل نيز داراي مزايا و معايبي است كه در طول اجرا يا پس از آن ممكن است بروز كند اما تجربه ثابت كرده كه مزاياي آن بيش از معايب آن است. بطور خلاصه و تيتر وار ميتوان به برخي از مزاياي آنان اشاره كرد:

از آنجا كه وزن سقف هاي وافل سبك تر است، دال هاي وافلي مي توانند بارهاي سنگين تر و طويل تري نسبت به دال هاي مسطح حمل كنند.
مناسب براي فواصل ۷ متر- ۱۶ متر هستند.
دال وافل را مي توان هم به عنوان دال سقف و هم كف استفاده كرد.
اين سازه ها سبك هستند، بنابراين با بكارگيري يك چارچوب سبك، صرفه جويي قابل توجهي در ساختار سازه ي اصلي ميتوان اعمال كرد.
وافل براي سقف و دهانه‌هاي بزرگ استفاده مي‌شود و همچنين هنگامي‌كه تعداد ستون‌ها محدود باشد ميتوان استفاده نمود.
سقف‌هاي وافل استحكام خوبي در كنار ظاهر زيبا داشته و به همين منظور از سقف‌هاي وافل در فرودگاه‌ها، بيمارستان‌ها، و …. استفاده مي‌شود.
سقف‌هاي وافل را ميتوان از بتن،فولاد،چوب و… ساخت كه در ساختمان‌هاي تجاري پيشنهاد مي‌گردد از بتن استفاده شود و از فولاد و همچنين جوب ميتوان در تعميرگاه ها، گالري ها و سالن‌ها استفاده نمود و نيز مقاوم سازي سقف وافل نيز با كمترين امكانات و ساده ترين روش ها قابل اجراست.

معايب سقف ها و صفحات وافل:
اما معايب آن عمدتا پيرامون زيبايي و كارايي آن است و پيرامون كيفيت آن بحث كمتري شكل مي گيرد. از تخته وافل در پروژه هاي معمولي ساختماني استفاده نمي شود. فرم هاي ريخته گري يا قالب هاي مورد نياز واحدهاي پيش ساخته بسيار پرهزينه هستند و از اين رو تنها در صورت تمايل به توليد مقياس وسيع واحدهاي مشابه، مقرون به صرفه هستند. ساخت و ساز به نظارت دقيق و نيروي كار ماهر نياز دارد.

از تخته وافل در پروژه هاي ساختماني معمولي استفاده نمي شود زيرا گران است، بنابراين تنها زماني مقرون به صرفه است كه توليد مقياس وسيع واحدهاي مشابه مورد نظر باشد. در ضمن، ساخت و ساز به نظارت دقيق و نيروي كار ماهر نياز دارد.

در فرآيند مقاوم سازي سقف وافل بايد به چه نكاتي دقت كرد؟
مقاوم سازي با frp يا به طور دقيق تر ترميم و مقاوم سازي سقف وافل با استفاده از الياف frp از جنس شيشه و كربن ميتواند بسيار تاثيرگزار و موثر باشد. از آنجا كه ظرفيت خمشي دال ناشي از كنش دروني نيروهاي كششي و فشاري مي‌باشد، كامپوزيت FRP را مي توان به منظور افزايش نيروي كشش در وجهي كه نيروي كشش بدان وارد مي گردد اجرا نمود.

بنا به نوع نياز و ترميم سقف وافل ميتوان با استفاده از تزريق بتن، گروت و يا چسب اپوكسي ترك هاي به وجود آمده در سطح سقف را ترميم كرد تا از گسترش و رساندن آسيب جدي به سقف جلوگيري كرد.

اما روش بسيار مدرن و راج تر براي ترميم و مقاوم سازي سقف وافل، استفاده از الياف FRP مي باشد كه علاوه بر پوشش ترك هاي ايجاد شده با افزايش ظرفيت باربري و افزايش مقاومت خمشي سقف از بروز ترك و ايجاد خيز در سقف جلوگيري ميكند. يكي ديگر از روشهاي افزايش ظرفيت باربري و افزايش مقاومت خمشي سقف استفاده از لمينت FRP در سطح تحتاني سقف است.

از آنجا كه ظرفيت خمشي دال ناشي از اندركنش نيروهاي كششي و فشاري مي‌باشد، كامپوزيت FRP را مي توان به منظور افزايش نيروي كششي در وجهي كه نيروي كششي به آن وارد مي شود و نهايتا مقاوم سازي سقف وافل اجرا نمود.

در بيشتر موارد، دال از مقاومت فشاري كافي برخوردار بوده و نيازي به تقويت ندارد ولي در صورت لزوم ميتوان ازكامپوزيت FRP به عنوان بخش از طرح مقاوم سازي در وجهي كه نيروي فشاري به آن وارد مي‌گردد استفاده نمود.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۳۲:۵۷ توسط:محمد موضوع: نظرات (0)

نكاتي پيرامون مقاوم سازي ساختمان در برابر حريق

آتش سوزي در خانه يكي از ترسناك ترين چيزهايي است كه يك انسان مي تواند تجربه كند. بهمين جهت مقاوم سازي اسكلت بتني و ساختمان در برابر حريق بايد در اولويت سازندگان و ساكنين خانه هاي مسكوني و تجاري قرار بگيرد.

در مورد حفاظت از خانواده، خانه و دارايي خود مي توانيد اصولي ( مقاوم سازي ساختمان در برابر حريق ) را در پيش گرفته و انجام دهيد و خطر را به حداقل برسانيد. ما برخي از تغييراتي را كه مي توانيد براي محافظت از خانه خود در برابر آتش ايجاد كنيد، گردآوري كرده ايم.

از مواد بازدارنده آتش استفاده كنيد
در شروع فرآيند مقاوم سازي ساختمان در برابر حريق بياييد با مصالح ساختماني شروع كنيم. برخي از آنها در برابر آتش آسيب پذيرتر از ديگران هستند. استفاده از گزينه هاي ضد حريق و ضد آتش كردن فضاي داخلي، اولين خطوط دفاعي خوب در برابر يك فاجعه بالقوه جدي است. هنگام بازسازي يا دكوراسيون مجدد خانه، تغييرات را انجام دهيد.

وقتي نوبت به مصالح مي رسد، پانل هاي بتوني، گچ بري يا آجر براي ديوارهاي خارجي، قاب هاي فلزي براي پنجره ها و بتن يا فلز براي بام گزينه هاي خوبي از جهت مقاوم سازي ساختمان در برابر حريق هستند. رنگ ضد حريق نيز ايده خوبي است. براي كف سازي بتن، كاشي، سنگ يا آجر از چوب بهتر است.

در داخل خانه خود، پرده هاي مقاوم در برابر آتش و پارچه هاي اثاثيه يا لوازم داخلي را مقاوم در برابر آتش انتخاب كنيد و اطمينان حاصل كنيد كه از استانداردها و گواهينامه هاي مختلف براي كيفيت خود برخوردارند.

همچنين مي توان از پارچه هاي خانگي موجود و اثاثيه يا مبلمان موجود در محل زندگي، براي توليد كاور هاي ضد آتش استفاده كرد تا در اجراي پروتكل هاي مقاوم سازي ساختمان در برابر حريق بهترين عملكرد را داشته باشيم.

 

دتكتور دود نصب كنيد
هشدارهاي دود در صورت آتش سوزي اولين هشدارها را مي دهند. هشدارهاي سنتي هنگام تشخيص دود يا آتش سوزي بوق مي زنند، در حالي كه ردياب هاي هوشمند امروزه هشدار را به تلفن شما ارسال مي كنند. طبق منابع خدمات آتش نشاني، براي محافظت بيشتر بايد در هر اتاق از خانه به جز سرويس بهداشتي سنسور دود وجود داشته باشد.

شما همچنين به يك مورد در راهرو بين حال و اتاق خواب و يكي در هر راه رو احتياج داريد. دكتور ها از مهمترين عناصر هشداري در اجراي فرآيند موارد مقاوم سازي ساختمان در برابر حريق هستند.

نوع دكتور دود مناسب براي مناطق مختلف در هر خانه وجود دارد. سنسورهاي دود بايد دور از منافذ هوا قرار بگيرند و باتري ها هر ۶ ماه تعويض شوند. به شما بسيار توصيه مي شود كه حداقل سالي يك بار دكتورهاي دود خود را آزمايش كنيد تا مطمئن شويد كه هنوز كار مي كنند.

يك كپسول آتش نشاني تهيه كنيد
داشتن يك كپسول آتش نشاني سبك و مفيد كه يكي از اصلي ترين مراحل رعايت مقاوم سازي ساختمان در برابر حريق است، مي تواند بين يك خرابكاري كوچك آشپزخانه كه با موفقيت مهار شده است و خانه اي به معناي واقعي كلمه در حال سوختن تفاوتي ايجاد كند.

كپسول هاي آتش نشاني انواع مختلفي دارند كه بر اساس نوع حريق براي مقابله با آنها طبقه بندي مي شوند. اطمينان حاصل كنيد كه از تفاوت ها و نحوه استفاده از هر يك در شرايط اضطراري آگاه هستيد. يك خاموش كننده خانگي معمولي بايد داراي درجه ABC باشد:

كلاس A – مواد قابل احتراق مانند چوب، كاغذ، پارچه، لاستيك، زباله هاي خانگي، بيشتر پلاستيك ها
كلاس B – مايعات قابل اشتعال، حلال ها، روغن، بنزين، رنگ ها و لاك ها
كلاس C – گازهايي شامل متان، پروپان، هيدروژن، استيلن و گاز طبيعي
كلاس D – فلزات قابل احتراق از جمله منيزيم و آلومينيوم
كلاس E – آتش سوزي هاي الكتريكي
كلاس F – آتش سوزي تراشه، به عنوان جايگزيني براي پتو آتش
بر روي درهاي آتش نشاني در مناطق كليدي سرمايه گذاري كنيد

آتش سوزي در خانه مي تواند به سرعت گسترش يابد و در كمتر از ۱۰ دقيقه كل اتاق ها را در بر بگيرد. اما مي توان با داشتن درهاي آتش نشاني در شب كه هنگام شيوع آتش بيشتر بسته است، خسارات ناشي از دود و آتش را به شدت كاهش داد. اين كار نيز از ديگر نكات مهم در مبحث مقاوم سازي ساختمان در برابر حريق است.

درب آتش دود، گرما و شعله هاي آتش را متوقف مي كند. به طور بين ۳۰ تا ۶۰ دقيقه از مسير فرار محافظت مي كند و به شما فرصت كافي را مي دهد تا با خيال راحت از ساختمان خارج شويد.

ساختمان هاي غير خانگي مشمول دستورالعمل تنظيم مقررات (ايمني در برابر آتش) ۲۰۰۵ هستند كه درهاي آتش يكي از عناصر مهم مقاوم سازي ساختمان در برابر حريق است. در واقع، صاحبان مشاغل به دليل مسدود كردن درب آتش نشاني، جلوگيري از بسته شدن صحيح درب يا عدم داشتن درب منزل، مقصر شناخته شدند.

منظره اي براي توقف آتش ايجاد كنيد
آتش سوزي كه از خارج منشأ مي گيرد، در وهله اول بهتر است با جلوگيري از رسيدن آن به خانه شما خاموش شود. با رعايت اين نكات مي توانيد از يك باغبان ماهر براي طراحي باغچه ي شما براي كاهش سرعت يا جلوگيري از گسترش آتش به سمت خانه خود استفاده كنيد. شايد يكي از دورانديشانه ترين نكات مقاوم سازي ساختمان در برابر حريق باشد اما قطعا كارايي خاص خودش را دارد.

از محوطه سازي سخت مانند بتن، سنگ يا شن در اطراف خانه استفاده كنيد.
هرگونه پوشش گياهي خشك را از اطراف خانه، به ويژه در تابستان از بين ببريد.
براي مكان هاي نزديك به درب اصلي از گياهان مقاوم در برابر آتش مانند اسطوخودوس و گل انگور استفاده كنيد.
كلام آخر…

تمامي موارد ياد شده در مبحث مقاوم سازي ساختمان در برابر حريق تنها دو هدف را دنبال مي كند:

جلوگيري از گسترش سريع آتش كه مي تواند ساكنان ساختمان دام بيندازد.
كاهش احتمال و جلوگيري از بزرگ شدن آتش سوزي، بر اين اساس كه آتش سوزي هاي بزرگ خطرناك تر هستند.
در هر دوي اين اهداف، هدف بزرگتري نهفته است كه همانا سالم ماندن انسان در برابر اين خطر و بلاي ناگهاني باشد. رعايت نكات ياد شده هدفي جز سالم ماندن و بي خطر كردن شرايط زندگي را دنبال نمي كند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۰۰:۲۵ توسط:محمد موضوع: نظرات (0)

خريد بازديد و كليك گوگل 1 تا 10 دقيقه ارتقا زمان ماندگاري در سايت

سفارش و خريد جستجو و كليك ارگانيك گوگل تجاري


ويژگي و قابليت هاي سرويس/محصول و خدمات:


●هدف اين سرويس علاوه بر ارتقا ctr و افزايش رتبه كلمات كليدي ارتقا فوري Daily Time on Site مي باشد

●ارتقا CTR استراتژي موفق، مناسب همه وب‌سايت‌ها

●ارتقا فوري Daily Time on Site استراتژي هدفمند مناسب كليه بزينس هاي آنلاين

●تاثير سريع و نتايج شفاف

●صرفه جويي در زمان و بازگشت سرمايه با نرخ جذب بالاي مشتريان جديد

●قابليت انتخاب نوع آي پي ايراني يا خارجي

●قابليت ثبت آمار و نمايش در گوگل سرچ كنسول و Alexa

قابليت انتخاب Dwell Time و زمان ماندگاري 1 دقيقه تا 10 دقيقه

●فاقد قابليت جستجو بازگشتي و بازديد صفحات سايت

●فاقد قابليت اسكرول و كليك تصادفي در صفحه سايت

راهبرد و مزاياي سرويس جستجو و كليك ارگانيك گوگل تجاري
جستجو و خريد كليك گوگل تجاري شيك رنك

خريد سرچ و كليك ارگانيك گوگل نسخه تجاري - انتخاب Dwell Time و زمان ماندگاري ★1 دقيقه تا 10 دقيقه★ - ارتقا فوري Dwell Time - ارتقا فوري Daily Time on Site - چند برابر شدن ترافيك و كليك ارگانيك سايت - افزايش همزمان Total Impressions و Total Clicks افزايش Average CTR تا 100 درصد كسب بهترين نتيجه در Average position - كاهش و بهبود تدريجي رنك الكسا ايران و جهاني - كسب امتياز از الگوريتم جديد گوگل - در نتيجه ارتقا فوري رتبه سايت و كلمات كليدي از صفحات پاييني گوگل تا رديف برتر در Google
جستجو و كليك ارگانيك گوگل تجاري


صفحه يك گوگل رديف اول گوگل رويا نيست .

هوش مصنوعي گوگل بر اين باور است اگر بازديد كننده مدت زيادي را در سايت سپري كرده است احتمالا محتواي آن صفحه پاسخ گوي نياز او بوده پس محتواي مفيدي است.

در نتيجه اين صفحه شرايط كسب جايگاه بهتري در نتايج گوگل را دارد. Google مي داند كه CTR صفحه نخست و رتبه 1 گوگل حداقل 25 تا 70 درصد است، حال اگر سايتي CTR پايين تري داشته باشد به طور حتم گزينه مناسبي براي حضور جايگاه نخست و رتبه 1 گوگل نيست و جايگاه خود را از دست ميدهد.

با بسته هاي خريد جستجو گوگل تجاري ctr تك تك كلمات كليدي سايت خود را منفجر كنيد !(99.9% CTR)! (تبديل رويا به واقعيت) براي اولين بار توسط شيك رنك ممكن شد در گذشته ارتقا CTR بيش از 10 درصد ممكن نبود و همچنان در هيچ سايت و بسته ديگري امكان پذير نخواهد بود با بسته هاي ابتدايي آغاز كنيد تا به باور اين افتخار پي برده سپس انفجار واقعي را در گوگل بصورت حرفه اي براي كليه كلمات كليدي سايتتان را رقم بزنيد.

فرض كنيد در يك بسته كليك گوگل نسخه تجاري فقط 100 نفر عبارت كليدي سايت شما را جستجو كنند و 100 كليك صورت بگيرد نسبت جستجو و نرخ كليك منجر به افزايش 100% Average CTR مي گردد .

اين فرايند بكلي به گوگل واكنش مثبت و تعامل بازديد كننده گان نسبت به سايت را با جستجو و كليك باكيفيت و ارگانيك ثابت مي كند و بلعكس اگر نرخ جستجو و كليك سايتي در نتايج جستجو گوگل ضعيف باشد با افت و كاهش CTR روبرو بوده و جايگاه كلمات كليدي و سايت تنزل پيدا خواهد كرد.

نكته:

ميانگين مدت سپري شدن كاربر در سايت و Dwell Time هر يوزر بعد از لحظه جستجو و كليك تا لحظه خروج از سايت 1 دقيقه تا 10 دقيقه قابل انتخاب مي باشد .

 

منبع : chicrank.com


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۰۸:۴۲ توسط:محمد موضوع: نظرات (0)

روش هاي مقاوم سازي ساختمان هاي بتني و فولادي

امروزه تاثيرات زيست محيطي ساختمانها امري بديهي و اجتناب ناپذير است. برخي از سازمانها، مقاوم سازي ساختمان هاي بتني و فولادي و انواع ديگر ساختمان ها را علاوه برتطبيق با محيط زيست، در نظر دارند و پايش مي كنند. در مقايسه با تمركز بر روي طراحي سبز و يا صرفا ساخت و ساز، مقاوم سازي ساختمانها مي تواند اثرات زيست محيطي بسيار بزرگتري داشته باشد.

از ديد نسل امروز، زيبايي امري بي بديل و مهم در انتخاب نوع مسكن است اما آنچه حرف اول و آخر را در انتخاب نهايي يك ساختمان مي زند، اطمينان از كيفيت آن و محكمي و ميزان دوام و طول عمر آن است.

به دليل تغييرات محيطي جهاني و گرم شدن كره ي زمين، افزايش انتشار دي اكسيدكربن تأثيرات منفي زيادي بر محيط زيست داشته است. توسعه ساختمانهاي با كربن صفر، ارتقا صرفه جويي در مصرف انرژي و كاهش كربن، و مفهوم حفاظت از محيط زيست سبز از موضوعات مهم بشريت براي پيگيري مقاوم سازي ساختمان هاي بتني و فولادي است و دستيابي به توسعه پايدار تلقي مي شود.

در برخي نقاط جهان، تركيب رطوبت و نمك زياد در محيط، خوردگي ناشي از يون هاي كلريد و زمين لرزه ها اغلب منجر به تشكيل شكاف در ساختمان ها مي شود.

اين شكاف ها مي توانند باعث اكسيداسيون و خوردگي ميلگرد و حتي صدمه به ساختار بتن يا جوش خوردن آن شوند. آسيب هاي ساختاري متداول با دوغاب رزين اپوكسي قابل اصلاح است.

با اين حال، چنين روش هايي قادر به از بين بردن اجزاي زنگ زده ميلگردها در داخل سازه ها نيستند و ميلگردهاي داخلي را در معرض اكسيداسيون مداوم در محيط اصلي پوشيده از زنگ زدگي قرار مي دهند. اين تنها يكي از عوامل كاهش و توقف در روند مقاوم سازي ساختمان هاي بتني و فولادي است.

 

عوامل تاثير گذار در تسريع تخريب ساختمان ها
سازه هاي بتن آرمه تقريباً از زمان ساخت به دليل قرار گرفتن در معرض محيط (به عنوان مثال دما، رطوبت و بارهاي حلقوي) مي توانند به يك شكل يا شكل ديگر خراب شوند. سرعت تخريب سازه به طراحي آن، انتخاب مواد، كيفيت ساخت، و در معرض بودن در محيط زيست بستگي دارد.

عمر مفيد يك قطعه زماني اتفاق مي افتد كه ديگر نتواند نيازهاي عملكردي و عملكردي خود را برآورده كند و اين لحظه همان زماني است كه نياز به مقاوم سازي ساختمان هاي بتني و فولادي حس مي شود.

مواردي كه تحت شرايط نامساعد، مي توانند باعث خرابي زودرس سازه هاي بتن آرمه شوند، عواملي هستند كه بر روي مواد تقويت كننده بتن يا فولاد تأثير مي گذارند.

تخريب بتن مي تواند ناشي از عملكرد نامطلوب ماتريس خمير سيمان يا مواد دانه اي آن در اثر حمله شيميايي يا فيزيكي باشد. در عمل، اين فرايندها ممكن است همزمان براي تقويت يكديگر رخ دهند.

تقريباً در تمام فرايندهاي فيزيكي و شيميايي تأثيرگذار بر دوام سازه هاي بتوني، عامل غالب در مكانيسم تخريب، وجود منافذ، ترك ها و آب است كه ميتوانند عوامل تهديد كننده و از بين ربرنده ي روش هاي مقاوم سازي ستون هاي بتني و ساختمان هاي فولادي باشند.

حمله شيميايي ممكن است به اشكال مختلفي رخ دهد: سولفات، اسيدها يا بازها؛ تأخير در تشكيل اترينگيت؛ و واكنش هاي قليايي. حمله فيزيكي شامل تخريب بتن در اثر تأثيرات خارجي است و به طور كلي شامل ترك خوردگي به دليل مقاومت كششي بيش از حد بتن يا از بين رفتن مواد سطحي است.

مكانيسم هاي حمله فيزيكي بتن شامل تبلور نمك، انجماد و ذوب، قرار گرفتن در معرض حرارت/ چرخش حرارتي، سايش/ فرسايش/ كاويتاسيون، تابش، فرسودگي يا لرزش، حمله بيولوژيكي و ته نشيني است.

تخريب مواد تقويت كننده فولاد ملايم مي تواند در نتيجه خوردگي، تابش، افزايش دما يا اثرات خستگي رخ دهد، كه خوردگي محتمل ترين شكل حمله است. سيستم هاي پس از كشش به دليل شل شدن تاندون و خزش و انقباض بتن، به مكانيسم هاي تخريب همان تقويت كننده فولاد ملايم به علاوه از دست دادن نيروي پيش تنيدگي حساس هستند.

 

بررسي راه حل پيشنهادي براي جلوگيري از پوسيدگي و تسريع در روند مقاوم سازي ساختمان هاي بتني و فولادي
ممكن است اجزاي واقع در اعماق سازه ها در اثر اكسيداسيون مداوم ميلگردها متورم و باعث شكستن و پاشيدن بتن شوند و تلاش هاي قبلي براي تعمير را بي اثر كنند.

يكي از روش ها، استفاده از رزين اپوكسي ويسكوزيته كم به پايه دال و اجازه دادن به آن براي نفوذ كامل به شكاف هاي بتوني و سطح ميلگردها است كه يك روش اصلاح و بازسازي است و بخوبي در فرآيند مقاوم سازي ساختمان هاي بتني و فولادي جواب داده است.

علاوه بر اين مورد لايه و ترميم باند، تكه هاي پلاستيكي تقويت شده با الياف كربن (CFRP) به عنوان مواد ترميمي در ميان كارشناسان پذيرفته شده و به تيرها و صفحات دال (سقف) متصل مي شوند. از فولادهاي زاويه دار در لبه ها استفاده و براي اتصال تيرها به دال با لنگرهاي شيميايي نصب انجام مي شود. در مقاوم سازي ساختمان هاي بتني و فولادي اين روش يكي از اصلي ترين مراحل است.

همچنين شكافهاي بين فولادهاي زاويه اي و دال با رزين اپوكسي پر شده و در سمت كوتاه دال، تيرهاي كوچك فولادي H از فاصله ۱ متري به عنوان وسيله اي براي مقاوم سازي نصب مي شوند.

از آنجا كه رزين اپوكسي پس از انجام واكنش هاي شيميايي ۸٪ منبسط مي شود، كاملاً با بتن، تكه هاي CFRP و مواد فولادي پيوند مي خورد و به مقاوم سازي ساختمان هاي بتني و فولادي كمك شاياني خواهد كرد.

خوردگي ايجاد شده توسط كربناسيون و خوردگي ايجاد شده توسط كلريدها دو نوع از آسيب ديدگي هاي سازه هاي بتني است. روش پيشنهادي بالا كه يكي از بروزترين روش هاي مقاوم سازي ساختمان هاي بتني و فولادي است، در ساليان اخير انجام آن رو به افزايش گذاشته است، هزينه هاي ساخت را كاهش مي دهد و عمر مفيد سازه ها را تا حد زيادي افزايش خواهد داد.

در انتها توصيه مي شود براي انتخاب بهترين راهكار براي مقاوم سازي حتما به توصيه ي كارشناسان زبده گوش داده و مشورت با آنها را در دستور كار قرار دهيد.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۰۸:۳۴ توسط:محمد موضوع: نظرات (0)