مقاوم سازی ساختمان مقاوم سازی ساختمان .

مقاوم سازی ساختمان

نکاتی پیرامون مقاوم سازی ساختمان در برابر حریق

آتش سوزی در خانه یکی از ترسناک ترین چیزهایی است که یک انسان می تواند تجربه کند. بهمین جهت مقاوم سازی اسکلت بتنی و ساختمان در برابر حریق باید در اولویت سازندگان و ساکنین خانه های مسکونی و تجاری قرار بگیرد.

در مورد حفاظت از خانواده، خانه و دارایی خود می توانید اصولی ( مقاوم سازی ساختمان در برابر حریق ) را در پیش گرفته و انجام دهید و خطر را به حداقل برسانید. ما برخی از تغییراتی را که می توانید برای محافظت از خانه خود در برابر آتش ایجاد کنید، گردآوری کرده ایم.

از مواد بازدارنده آتش استفاده کنید
در شروع فرآیند مقاوم سازی ساختمان در برابر حریق بیایید با مصالح ساختمانی شروع کنیم. برخی از آنها در برابر آتش آسیب پذیرتر از دیگران هستند. استفاده از گزینه های ضد حریق و ضد آتش کردن فضای داخلی، اولین خطوط دفاعی خوب در برابر یک فاجعه بالقوه جدی است. هنگام بازسازی یا دکوراسیون مجدد خانه، تغییرات را انجام دهید.

وقتی نوبت به مصالح می رسد، پانل های بتونی، گچ بری یا آجر برای دیوارهای خارجی، قاب های فلزی برای پنجره ها و بتن یا فلز برای بام گزینه های خوبی از جهت مقاوم سازی ساختمان در برابر حریق هستند. رنگ ضد حریق نیز ایده خوبی است. برای کف سازی بتن، کاشی، سنگ یا آجر از چوب بهتر است.

در داخل خانه خود، پرده های مقاوم در برابر آتش و پارچه های اثاثیه یا لوازم داخلی را مقاوم در برابر آتش انتخاب کنید و اطمینان حاصل کنید که از استانداردها و گواهینامه های مختلف برای کیفیت خود برخوردارند.

همچنین می توان از پارچه های خانگی موجود و اثاثیه یا مبلمان موجود در محل زندگی، برای تولید کاور های ضد آتش استفاده کرد تا در اجرای پروتکل های مقاوم سازی ساختمان در برابر حریق بهترین عملکرد را داشته باشیم.

 

دتکتور دود نصب کنید
هشدارهای دود در صورت آتش سوزی اولین هشدارها را می دهند. هشدارهای سنتی هنگام تشخیص دود یا آتش سوزی بوق می زنند، در حالی که ردیاب های هوشمند امروزه هشدار را به تلفن شما ارسال می کنند. طبق منابع خدمات آتش نشانی، برای محافظت بیشتر باید در هر اتاق از خانه به جز سرویس بهداشتی سنسور دود وجود داشته باشد.

شما همچنین به یک مورد در راهرو بین حال و اتاق خواب و یکی در هر راه رو احتیاج دارید. دکتور ها از مهمترین عناصر هشداری در اجرای فرآیند موارد مقاوم سازی ساختمان در برابر حریق هستند.

نوع دکتور دود مناسب برای مناطق مختلف در هر خانه وجود دارد. سنسورهای دود باید دور از منافذ هوا قرار بگیرند و باتری ها هر ۶ ماه تعویض شوند. به شما بسیار توصیه می شود که حداقل سالی یک بار دکتورهای دود خود را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که هنوز کار می کنند.

یک کپسول آتش نشانی تهیه کنید
داشتن یک کپسول آتش نشانی سبک و مفید که یکی از اصلی ترین مراحل رعایت مقاوم سازی ساختمان در برابر حریق است، می تواند بین یک خرابکاری کوچک آشپزخانه که با موفقیت مهار شده است و خانه ای به معنای واقعی کلمه در حال سوختن تفاوتی ایجاد کند.

کپسول های آتش نشانی انواع مختلفی دارند که بر اساس نوع حریق برای مقابله با آنها طبقه بندی می شوند. اطمینان حاصل کنید که از تفاوت ها و نحوه استفاده از هر یک در شرایط اضطراری آگاه هستید. یک خاموش کننده خانگی معمولی باید دارای درجه ABC باشد:

کلاس A – مواد قابل احتراق مانند چوب، کاغذ، پارچه، لاستیک، زباله های خانگی، بیشتر پلاستیک ها
کلاس B – مایعات قابل اشتعال، حلال ها، روغن، بنزین، رنگ ها و لاک ها
کلاس C – گازهایی شامل متان، پروپان، هیدروژن، استیلن و گاز طبیعی
کلاس D – فلزات قابل احتراق از جمله منیزیم و آلومینیوم
کلاس E – آتش سوزی های الکتریکی
کلاس F – آتش سوزی تراشه، به عنوان جایگزینی برای پتو آتش
بر روی درهای آتش نشانی در مناطق کلیدی سرمایه گذاری کنید

آتش سوزی در خانه می تواند به سرعت گسترش یابد و در کمتر از ۱۰ دقیقه کل اتاق ها را در بر بگیرد. اما می توان با داشتن درهای آتش نشانی در شب که هنگام شیوع آتش بیشتر بسته است، خسارات ناشی از دود و آتش را به شدت کاهش داد. این کار نیز از دیگر نکات مهم در مبحث مقاوم سازی ساختمان در برابر حریق است.

درب آتش دود، گرما و شعله های آتش را متوقف می کند. به طور بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه از مسیر فرار محافظت می کند و به شما فرصت کافی را می دهد تا با خیال راحت از ساختمان خارج شوید.

ساختمان های غیر خانگی مشمول دستورالعمل تنظیم مقررات (ایمنی در برابر آتش) ۲۰۰۵ هستند که درهای آتش یکی از عناصر مهم مقاوم سازی ساختمان در برابر حریق است. در واقع، صاحبان مشاغل به دلیل مسدود کردن درب آتش نشانی، جلوگیری از بسته شدن صحیح درب یا عدم داشتن درب منزل، مقصر شناخته شدند.

منظره ای برای توقف آتش ایجاد کنید
آتش سوزی که از خارج منشأ می گیرد، در وهله اول بهتر است با جلوگیری از رسیدن آن به خانه شما خاموش شود. با رعایت این نکات می توانید از یک باغبان ماهر برای طراحی باغچه ی شما برای کاهش سرعت یا جلوگیری از گسترش آتش به سمت خانه خود استفاده کنید. شاید یکی از دوراندیشانه ترین نکات مقاوم سازی ساختمان در برابر حریق باشد اما قطعا کارایی خاص خودش را دارد.

از محوطه سازی سخت مانند بتن، سنگ یا شن در اطراف خانه استفاده کنید.
هرگونه پوشش گیاهی خشک را از اطراف خانه، به ویژه در تابستان از بین ببرید.
برای مکان های نزدیک به درب اصلی از گیاهان مقاوم در برابر آتش مانند اسطوخودوس و گل انگور استفاده کنید.
کلام آخر…

تمامی موارد یاد شده در مبحث مقاوم سازی ساختمان در برابر حریق تنها دو هدف را دنبال می کند:

جلوگیری از گسترش سریع آتش که می تواند ساکنان ساختمان دام بیندازد.
کاهش احتمال و جلوگیری از بزرگ شدن آتش سوزی، بر این اساس که آتش سوزی های بزرگ خطرناک تر هستند.
در هر دوی این اهداف، هدف بزرگتری نهفته است که همانا سالم ماندن انسان در برابر این خطر و بلای ناگهانی باشد. رعایت نکات یاد شده هدفی جز سالم ماندن و بی خطر کردن شرایط زندگی را دنبال نمی کند.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۰۰:۲۵ توسط:محمد موضوع: نظرات (0)